TRUMPAI APIE PROJEKTĄ

Vilniaus universitetas paskelbęs 2023 m. kvietimą Jaunųjų mokslininkų ir kitų tyrėjų idėjų finansavimui pritraukė mūsų mažos grupelės dėmesį ir pradėjome burti savo projekto komandą, kurią sudaro trijų sričių atstovai! Paraiškos paruošimas buvo ypatingai greitas, bet jau 2023 m. kovo 19 d. pateikėme paraišką, o prie to taip pat nemažai prisidėjo ne tik projekto komanda, bet ir prof. Giedrė Beconytė, kuri suteikė vadybos pagrindus bei pamokė pildyti paraišką projekto komandos narius, nes tai buvo gana nauja patirtis! Žinoma, po pateikimo laukėme rezultatų, spėliodami ar pavyks gaiti finansavimą. Visgi po daugiau nei mėnesio laukimo 2023 m. gegužės 3 d. sulaukiame atsakymo:

„pasirašytas įsakymas dėl finansavimo Jūsų projektui „Lietuvos vaikų sąmonės žemėlapių tyrimas: kartografiniuose vaizduose perteikti krizių laikotarpio (2020–2023 m.) atspindžiai“ skyrimo.“

Tikslas buvo pasiektas ir nustebino, kad visu 100 proc. - autas pilnas finansavimas, kurio tikrai nesitikėjome! Taip pat norime pasidalinti keletais momentų, kurie šį projekto pasisiekimą padaro dar labiau įsimintinesnį:
🟡 Teiktos 65 paraiškos - patvirtinta tik 20. Paraiškas teikė Vilniaus universiteto jaunieji mokslininkai, mokslo laipsnį įgiję ne daugiau kaip prieš 10 metų iki kvietimo teikti paraiškas paskutinės dienos, taip pat doktorantūros studentai, magistrantai;
🟡 Mūsų komandą sudaro magistrantūros ir bakalauro studentai;
🟡 Esame išskirtiniai tuo, kad tai vienintelis projektas, kurio vadovas yra magistrantūros studentas.

Šis projektas tęsis iki 2024 m. birželio 20 d., t. y. šiek tiek daugiau nei metus. Galbūt iš pirmo žvilgsnio tai nėra labai ilgas laikotarpis, tačiau studentams, neturintiems daug patirties, tai gali tapti dar vienu iššūkiu. Tačiau komanda yra pasiruošusi priimti šiuos iššūkius kaip patirties įsigijimą ir tobulinimą! Gal būtent tie kylantys iššūkiai ir skatina imtis tokių projektų ir patirčių?

Trumpai apie patį tyrimo tikslą, jo objektą bei uždavinius

Projekto tikslas

Įvertinti krizių laikotarpio (2020–2023 m.) atspindžius Lietuvos vaikų sąmonės žemėlapiuose.

Tyrimo objektas

5–15 m. amžiaus vaikų kartografiniai piešiniai (sąmonės žemėlapiai), atsiųsti tarptautiniams konkursams. Pagrindinė imtis – 2021 ir 2023 m. konkursų darbai, iki 1000 žemėlapių. Palyginimui naudojama imtis – 2005–2019 m. konkursų darbai, n=4778. Bus tiriamos juose perteiktos socialinės-politinės žinutės, siejamos su 2020–2023 m. aktualijomis ir problemomis.

Projekto uždaviniai:

🟡 Susipažinti su užsienyje ir Lietuvoje vykdytais vaikų sąmonės žemėlapių statistiniais tyrimais bei su vaikų piešiniuose perteikiamų idėjų analizės galimybėmis, ypatumais ir metodais.
🟡 Atlikti Lietuvoje vykusių dviejų nacionalinių vaikų žemėlapio konkursų (2020 ir 2023 m.) etapų darbų sisteminimą ir skaitmeninimą, parengti atvirą duomenų rinkinį – skaitmeninių kopijų archyvą ir duomenų bazę.
🟡 Išanalizuoti vaikų kartografiniuose piešiniuose naudojamus teminius simbolius ir tekstus, grafinės raiškos priemonėmis perteikiamas emocijas ir idėjas. Įvertinti ir sistemiškai aprašyti 2020–2023 m. laikotarpio aktualių įvykių ir problemų (Covid-19 pandemija, karas Ukrainoje, klimato kaita, tarša ir kt.) atspindžius tyrimo medžiagoje.
🟡 Remiantis anksčiau atliktomis studijomis, palyginti ir įvertinti pokyčius lyginant su ankstesnių konkursų (2005–2019 m.) tyrimų medžiaga.
🟡 Parengti mokslo populiarinimo leidinį – vaikų žemėlapių knygos „Mano nuostabi Lietuva” skyrius ( „Ką sukūrėme”, „Veikiame ir svajojame”, „Viskas žemėlapyje”, „Iššūkiai“).
🟡 Remiantis gautomis įžvalgomis parengti straipsnį mokslo žurnalui „Filosofija. Sociologija“ (CA Wos indeksas) ar kitam aukšto lygio mokslo žurnalui.
🟡 Parengti ir pristatyti pranešimą (-us) tarptautinėje konferencijoje.

PROJEKTO KOMANDA

KOSTAS

Aš esu Kostas Gružas, vienas iš šio projekto vykdytojų. Šiuo metu studijuoju antrame Kartografijos magistrantūros kurse Vilniaus universitete, nors vaikystėje apie tai pasvajoti buvo gana sudėtinga, nes abejoju, kad apskritai galėjau įsivaizduoti kas tai yra. Magistrantūros pasirinkimas buvo šiek tiek paprastesnis ir aiškesnis, nes bakalaure studijavau kartografiją ir GIS, bet įdomiau tai, jog bakalauro studijų pasirinkimas buvo gana netikėtas sprendimas – nauja studijų programa, ne iki galo aišku, kas ir kaip studijuojama, bet visgi, kažkuo žavi. Manau, tam didžiausią įtaką turėjo tai, jog čia galima gilinti geografines žinias, kas man visuomet buvo įdomu, tačiau tuo pačiu – į viską žvelgti kitu kampu, naudojantis išmaniausiomis technologijomis, taikant modernius metodus, tyrinėjant pačias įvairiausias sritis. Pavyzdžiui, mokslinėje aplinkoje domiuosi ir tyrinėju nusikalstamumą – jo erdvinę sklaidą, stengiuosi įvertinti galimus šio reiškinio veiksnius. Pasirinkau šią sritį, manau, dėl kelių esminių priežasčių, kurios lydi daugelį pasirinkimų – mačiau ir matau tame prasmę ir vertę; tai atveria galimybes nuolatiniam tobulėjimui; man tiesiog tai yra įdomu.
Visgi, turbūt nesu toks entuziastas, jog visą laisvalaikį praleisčiau besidomėdamas šia sritimi. Laisvu laiku patinka domėtis ir gilintis įvairiomis temomis. Stengiuosi skirti dėmesio aktualijoms ir niekuomet neatitrūkti nuo to, kas vyksta mūsų aplinkoje. Žinoma, stengiuosi domėtis ir konkrečiomis temomis – patinka gilintis į psichologines temas, domėtis komunikacija (ypač viešuoju kalbėjimu), pažinti logikos mokslą ir t.t. Apskritai, sunku atrasti temą ar sritį, kuri būtų neįdomi ir nepriverstų bent kažkiek ja pasidomėti. Kartais norisi apskritai pabėgti nuo rimtesnių temų ir pailsėti, tai tenka rinktis įvairias veiklas, kurio mano atveju būna tiek aktyvios, tiek pasyvios. Nemaža dalis jų susijusi su futbolu – mėgstu šią sporto visomis prasmėmis – žaisti, žiūrėti, eiti į stadionus palaikyti mėgstamas komandas. Taip pat, visuomet smagu leisti laiką su draugais, iškylauti gamtoje, keliauti, o kartais tiesiog patinginiauti. Su komandos draugais buvome aptarę, jog galėtume paminėti savo moto ar frazę, kurią stengiamės taikyti savo gyvenime, tačiau supratau, jog kažkokios konkrečios frazės tikrai neturiu. Visgi, dažniausiai gavus klausimą ar apie ką nors pagalvojus kyla tam tikrų minčių, o šiuo atveju pirmoji iš jų – niekada nesigailėk dėl to, ką padarei, gailėkis dėl to, ko nepadarei.

Komandos narius apibūdintų:

🟠 Samanta - sąžiningas, tikslus, kruopštus žmogus. Ji visuomet rimtai žiūri į tai, ką daro, siekia maksimaliai gero rezultato. Samanta galima pasitikėti ir žinoti, jog, jei pasakė kažką padarysianti, tai ir padarys.
🟠 Roberta - konkretus, tikslus ir gebantis į viską pažiūrėti kitu kampu žmogus. Ji visuomet stengiasi galvoti apie galutinį rezultatą ir kas būtent jam reikalinga. Taip pat, nuolat turi originalių idėjų ir minčių, nebijo jų išsakyti, geba kovoti už save ir kitus.
🟠 Karolina - drąsus ir atviras žmogus. Vienintelis komandos narys, kuris nebuvo pažįstamas iki projekto, tačiau jau pirmo susitikimo metu atvirai ir drąsiai įsiliejo į komandą, visuomet turi ką papasakoti ir pasakyti.
🟠 Gabrielė - geras ir pozityvus žmogus. Geras – gana nuvalkiotas pasisakymas, bet Gabrielė visuomet nuoširdžiai paklaus kaip gyveni, visuomet padės ir dažniausiai pirmoje vietoje pagalvos apie kitus, o ne apie save.

SAMANTA

Aš esu Samanta, mano pozicija šiame projekte yra projekto vykdytoja, dokumentuoja/laiko išteklių sekėja. Studijuoju kartografijos magistrą, šį rudenį jau bus antrieji ir paskutinieji studijų metai. Vaikystėje, norėjau tapti mokyklos direktore, o vėliau pradinių klasių mokytoja. Visgi šią studijų programą pasirinkau, nes galvojau, kad galėčiau būti geografijos mokytoja turinti GIS ir kartografijos žinių, taip galėčiau pamokas praturtinanti įdomesniais užsiėmimais. Tačiau studijų metais supratau, kad noriu ne tik mokyti, bet ir pati dar daug ko sužinoti ir pati analizuoti ir tyrinėti, tikriausiai todėl ir pasirinkau studijas tęsti, magistro pakopoje. Domiuosi ir mokslinėje aplinkoje tyrinėju kartografinės rekonstrukcijos, erdvinių socialinių reiškinių temas, nes matau dar daug temų pavyzdžiui tokių kaip, organizacinių teritorinių vienetų ribų skaitmeninimas ir erdvinė analizė, trūkumą ir noriu prisidėti prie duomenų sukūrimo ir įgalinimo naudoti.
Tačiau taip pat man laisvu laiku patinka domėtis ir gilintis šiomis temomis: asmenybės psichologija, literatūra, ypatingai poezija, žymių žmonių biografijos, nes tai sritys, kurios man padeda atsakyti į klausimus apie save, ypatingai psichologija ir poezija. Žmonių biografijos taip mane domina. Visada įdomu pirma susipažinti su kompozitoriaus, rašytojo, režisierius gyvenimo istorijomis ir tik tada mėgautis jų kūryba, žinodama kontekstą ir kuo gyveno kūrėjas lengviau įsitraukiu į jų kūrinius. Laisvu laiku taip pat stengiuosi leisti laiką tiek aktyviai, tiek pasyviai, priklauso nuo nuotaikos. Dažniausiai renkuosi pasivaikščiojimus gamtoje, ledų valgymą Bernardinų sode arba filmų žiūrėjimą namuose geriant močiutės užaugintų mėtų arbatą, nes tokiu būdu lengviausiai atitrūkstu nuo darbų ir minčių, kurios įkyriai sukasi galvoje. Mano moto/frazės, kurias stengiuosi taikyti gyvenime yra dvi, kurios įkvepia pasitikėjimo ir tvirtybės. Pirmoji – niekas nėra TU, ir tai tavo super galia, ir antroji išgirsta pirmaisiais studijų metais – jūs jau nebe, kokie snargliai, o jaunieji mokslininkai. Komentarų nebereikia, būnant jaunuoju mokslininku esi įpareigotas pasitikėti savimi.




Komandos narius apibūdintų:

🟡 Kostas – teisingas ir sąžiningas žmogus, nes per tiek laiko kiek pažįstų, jis visada priimdavo ir priima sąžiningus sprendimus nei vieno nenuskriausdamas, neįžeisdamas, neapgaudamas.
🟡 Roberta –kovotoja, nes gina savo ir studentų teises, visada siekia geriausio savo bendruomenei, nebijo „eiti prieš vėją „ ir savo ryžtų pasiekia rezultatą, kurio nori.
🟡 Karolina – atviras ir ekstravertiškas žmogus, nes yra atvira bendravimui, drąsi ir puikiai jaučiasi naujuose grupėse/komandose.
🟡 Gabrielė – empatiška ir pilna originalių idėjų. Moka pažvelgti į situacijas kitu kampu, kūrybiška asmenybė.






ROBERTA

Aš esu Roberta, šiame projekte esu specialistė. Vilniaus universiteto chemijos ir geomokslų fakultete baigiau kartografijos ir geografinių informacijos sistemų bakalaurą, vėliau įstojau į dalyko pedagogikos studijas Vilniaus universiteto filosofijos fakultete. Bakalauro studijų programos pasirinkimui įtakos turėjo mano geografijos mokytoja mokykloje ir technologijų pamokos kuriose braižydavome smulkias detales milimetriniame popieriuje. Vėliau pasirinkti dalyko pedagogikos studijų programą man padėjo asmeninės patirtys Vilniaus universiteto studentų atstovybėje ir parašytas bakalauras vaikų sąmonės žemėlapių tema. Domiuosi ir mokslinėje aplinkoje tyrinėju vaikų sąmonės žemėlapius, jų temas, spalvas, simbolius ir sąsajas su pasaulyje vykstančiais įvykiais. Taip pat kita temą kuria tyrinėju yra mentorystės įtaką vaikams, kada gimnazinių klasių mokiniai tampa mentoriais pradinių klasių mokiniams.
Laisvu laiku patinka domėtis ir gilintis į psichologija, būdama dar mokinė baigiau savaitgaline psichologijos mokykla kurioje išmokau psichologijos pagrindų ir iki dabar išlaikiau norą domėtis apie tai daugiau. Laisvu laiku taip pat stengiuosi leisti laisvalaikį aktyviai ir dažniausiai renkuosi baidares, žygius.
Mano aktyvus gyvenimo būdas dažnai mane įtraukia į įvairias veiklas. Viena iš jų buvo savanoriavimas jaunimo centre kuriame organizuodavome vaikų vasaros stovyklas, jaunimo organizacijų sąskrydžius ir panašiai. Taip pat aktyviai buvau įsitraukusi į studentų atstovybės veiklą, kurioje aktyviai veikiau 4 metus, susipažinau su daugybe nuostabių žmonių ir įgavau neįkainojamos patirties.




Komandos narius apibūdintų:

🔴 Kostas – konkretus – žino ko siekia, ko reikia kad tai pasiekti ir moka susidėlioti laiką taip kad jo visada užtektų.
🔴 Samanta – stropi – visada žino kas ir kaip, jeigu nežino, sužinos. Taip pat visada stengiasi dėl kitų.
🔴 Karolina – pleputė – nes visada turi ką pasakyti ir ką papasakoti.
🔴 Gabrielė – spindulėlis – nes visada rūpinasi kitais, visada paklausia kaip sekasi ir ar viskas gerai.

KAROLINA

Aš esu Karolina, mano pozicija šiame projekte yra specialistė. Studijuoju Aplinkotyra ir aplinkosauga antrame kurse, nors vaikystėje svajojau būti veterinare ir įsitraukti į darbą, kuris leistų man išreikšti meilę gyvūnams. Visgi šią studijų programą pasirinkau, nes norėjosi padaryti kažką reikšmingo ir prisidėti prie pasaulio gerinimo ir tvarkymo. Ši specialybe padeda įgyti žinių iš skirtingų sričių, analizuojant skirtingus aspektus yra mokoma pažvelgti į pasaulį kaip vientisą sistemą, kas yra svarbu siekiant efektyviai ir tvariai spręsti globalias aplinkos problemas.
Laisvu laiku patinka domėtis ir gilintis šiomis temomis: zoologija, psichologija, folkloras, nes jos mane įkvepia ir suteikia galimybę išplėsti savo žinias. Zoologija yra sritis, kuri mane labai intriguoja ir leidžia gilintis į gyvūnų pasaulį, man ypač įdomų stebėti ir mokytis apie gyvūnų elgesio modelius bei socialines sąveikas. Mokytis apie psichologiją padeda man geriau suprasti save ir rasti efektyvius būdus, kaip bendrauti ir padėti žmonėms. Folkloras yra kažkas, kas mane tiesiog žavi. Domėdamasi folkloru, gilinuosi į įvairių tautų paveldą ir suprantu, kaip kultūra gali formuoti ir apibrėžti žmonių tapatybę. Visos šios temos padeda man plėsti savo žinias ir pažvelgti į pasaulį iš skirtingų perspektyvų. Laisvu laiku taip pat stengiuosi leisti laiką tiek aktyviai, tiek pasyviai. Dažniausiai renkuosi skaityti knygas arba užsiimti rankdarbiais, nes tokiu būdu man lengviausia atsipalaiduoti, atsikratyti streso ir išreikšti savo kūrybiškumą. Mano moto/frazė, kurią stengiuosi taikyti gyvenime – vėliau dėl to paverksiu. Ši frazė padeda man per daug nesureikšminti blogus dalykus, kurie vyksta, laikui bėgant jie dažnai praranda savo svarbą ar net išnyksta. Nėra prasmės per daug nusiminti ar nerimauti dėl situacijų, kurios iš tikrųjų neturi didelės reikšmės.

Komandos narius apibūdintų:

🟠 Kostas - ąžuolas. Jis yra žmogus, kuris priimant sprendimus visada atsižvelgia į kitus. Jo ramybė ir stabilumas primena ąžuolo tvirtumą, kuris suteikia jėgų ir padeda kitiems jaustis saugiai.
🟠 Samanta - harmonijos architektė. Jos kruopštumas ir perfekcionizmas primena talentingą architektę. Ji nuolat išlaiko nepaprastą ramybę ir organizuotumą. Jos idėjos yra kaip architekto vizija ir ryškus planas, kuris veda į harmoningą ir puikiai suderintą rezultatą.
🟠 Roberta - drąsi nuotykių ieškotoja. Ji yra savimi pasitikinti ir ryžtinga asmenybė, kuri nepabėga nuo iššūkių. Ji ištikima savo principams ir pasirengusi išlikti tvirta net sudėtingose situacijose. Roberta inspiruoja kitus savo atkaklumu ir pasiryžimu siekti savo tikslų.
🟠 Gabrielė - saulėlydis. Jos pozityvumas ir šiluma, kuria jaukią ir ramią atmosferą. Ji spinduliuoja šviesą ir teikia džiaugsmą aplinkui, visa tai puikiai atspindi tokią natūralią ir džiugią gamtos reiškinį kaip saulėlydis.




GABRIELE

Sveiki! Esu Gabrielė Lėja (Gabrielėja)! Esu viena iš kartografijos magistro II kurso atstovų šiame projekte ir šiame projekte nemažai prisidedu prie viešinimo ir bendravimo su išoriniais asmenimis, kurie galėtų mums pagelbėti šį projektą padaryti ne tik tikslesnį skirtingomis sritimis, bet ir įdomesnį! Šiaip įdomus faktas, kad dažnai prie ko prisidedu būnu komunikacijoje, bet tai nereiškia, kad man patinka kalbėti – dažniau esu toje pozicijoje, kuri klausosi kitų, nes man patinka žmonių istorijos apie gyvenimą bei jaučiuosi šioje pozicijoje geriausiai! Kalbant apie istorijas, tai dar mokykloje norėjau studijuoti istoriją, bet kartu ir daugelį kitų dalykų – biologiją ir net korėjiečių kalbą, bet vaikystėje buvau šventai nusistačius - būsiu šokėja. Na, taip nesigavo, bet šokiai vis dar yra vienas mieliausių užsiėmimų. Visgi studijuoju kartografiją, nes žemėlapiai ir „grafikos“ raktažodžiai užkabino ir nesigailiu! Kartografijos mokslas man leidžia pažinti aplinką bei žmones, o tai savotiškai gali papasakoti daug istorijų, kurių net neįsivaizduojame egzistuojant.
Neretai tenka išgirsti, kad esu „rūpestėlis“, net organizacijoje (Lietuvos jaunimo sąjunga „Žingsnis“), kurios asocijuota narė esu buvo priskirtas emoji, kuri galima rasti įvedus „rupiastis“ raktažodį! Todėl manau nenuostabu, kad man taip pat patinka domėtis psichologija bei kaip žmonės veikia. Laisvą laiką stengiuosi skirti knygoms – fantazijos ir istoriniai romanai, visai neseniai mano atrastas žanras, bet tikrai žavintis ir supažindinantis su faktais, kurie slepiasi praeities slėniuose. Taip pat pasivaikščiojimams ir klajonėmis, dangaus stėbėjimui bei bendravimui su man širdžiai artimais žmonėmis. Žinoma dar šiek tiek meno prieskonių į šią sriubą – muziejų lankymas, tapymas, koliažų sudarymas iš įvairių žurnalų skiaučių. Vasaros laikotarpiu taip pat stengiuosi pasinaudoti progomis ir apsilankyti „Gylios upės, tyliai plaukia“ repertuaruose.
Kalbant apie moto frazę, tai jų yra kelios, bet priešais save visada yra dvi – „Impossible? Then make it possible“ – ši frazė labiau ateina iš „Impossible list“, kurį pradėjau taikyti karantino laikotarpiu suteikiant gyvenimui įdomumo ir prasmę. Taip pat „Don‘t complain about the result you didn‘t get because of the work you didn‘t do.“, kuri leidžia nepamiršti, kad tik įdėjus darbo gausime rezultatą, kurio tikimės.

Komandos narius apibūdintų:

🟡 Kostas - vyresnis brolis – pakenčia mano vaikiškumą, tačiau yra taip pat ypatingai palaikantis ir skatinantis realizuoti idėjas ir jų nebijoti.
🟡 Samanta - vyresnė sesuo – šis žmogus savyje turi daug meilės ir empatiškumo, kuriuo dalinasi su pasauliu ir tai yra labai gražu stebėti, bet taip pat kaip vyresnė sesuo palaikanti ir suteikianti patarimų įvairiais gyvenimiškais klausimais, o pateikiamos įžvalgos visada skatina pamąstyti.
🟡 Roberta - prizmė – turbūt vienas įdomiausių žmonių, kuriuos yra tekę sutikti savo gyvenime. Jos mintyse yra daug įvairių idėjų, kurios tik laukia būti realizuotos, bet taip pat reikiant pateikia įžvalgas, apie kurias net nebūtum pagalvojęs.
🟡 Karolina - knyga – turbūt retai kada sutiksi žmogų, kuris galėtų savo mintis dėstyti sklandžiai ir su perteikiamomis emocijomis. Visad gera ir nenuobodu pasiklausyti naujo pasakojimo.





MUS GALITE SEKTI:


🟡 Kosto LinkedIn
https://lt.linkedin.com/in/kostas-gru%C5%BEas-00546820a
🟠 Samantos LinkedIn
https://www.linkedin.com/in/samantaklusyte
🔴 Robertos LinkedIn
http://www.linkedin.com/in/budreckaite
🟢 Gabrielės LinkedIn
https://www.linkedin.com/in/gabriel%C4%97-zubovi%C4%8D-079150214/

PROJEKTO KOMANDA KALBINO NAUJUOSIUS MENININKUS

2023 m. birželio 3 d. turėjome galimybę ne tik prisidėti prie Vaikų piešinių konkurso apdovanojimo šventės kaip savanoriai, bet taip pat turėjome ir ypatingą galimybę pakalbinti jaunuosius menininkus gyvai ir suprasti kiek daugiau apie jų vidinį bei matomą išorinį pasaulį.

Galime drąsiai sakyti, kad vaikų matomas pasaulis yra ypatingai margas visomis prasmėmis – o tai parodo jau 10-tą kartą vykstančio B. Petchenik vaikų žemėlapio konkurso dalyvių darbai. Šiais metais buvo sulaukta 693 įvairiausių žemėlapių, tačiau tik 152 piešiniai buvo atrinkti nacionalinio etapo metu ir net 6 keliaus į tarptautinį konkursą! Nacionalinio etapo geriausi žemėlapiai iki birželio 25 buvo eksponuojami Vilniaus universiteto Kairėnų botanikos sodo Muziejuje.

Barbara Petchenik yra buvusi Tarptautinės kartografų asociacijos viceprezidentė, kuri daug laiko skyrė vaikams skirtiems žemėlapiams. Šis pasaulinio masto vaikų žemėlapio konkursas buvo pradėtas organizuoti 1993 m. ir šiais metais švenčia garbingą 30-metį, tačiau pats konkursas vyksta kas antrus metus! Šiame konkurse turi teisę dalyvauti net 84 valstybės, kurios priklauso Tarptautinei kartografų asociacijai (angl. International Cartographic Association). Kiekviena valstybė kiekvienais konkurso metais atlieka nacionalinę atranką-konkursą, o iš jų dar atrenka šešis, kurie keliauja į tarptautinį konkursą reprezentuoti gimtojo krašto.

Konkursu siekiama, kad jaunosios asmenybės lavintų savo erdvinį supratimą, pažintų kartografiją, geografiją, kurios yra jungtys į pasaulinius darinius, jų supratimus ir svarbiausia – pažinimą ne tik lokaliu, nacionaliniu ar regioniniu lygmeniu, bet ir pasauliniu. Siekiama, kad jaunieji menininkai perteiktų jiems patogiausiu būdu, todėl konkurso dalyviai turi ypatingą laisvę reikštis, bet pagrindinė sąlyga išlieka, kad turi būti pateiktas koks nors kartografinis pagrindas – žemynai, vandenynai ar regiono kontūrai.

B. Petchenik konkurse gali dalyvauti vaikai iki 16 metų, o vertinami darbai yra išskirstomi į keturias amžiaus grupes (I grupė - vaikai iki 6 metų, II grupė - 6–8 metų, III grupė - 9–12 metų ir IV grupė - vyresni nei 12 metų) ir vertinami pagal Tarptautinės kartografijos asociacijos kriterijus. Lietuvoje šie darbai yra vertinami Lietuvos kartografų draugijos narių. Be jaunųjų menininkų, taip pat tarp nacionalinio etapo dalyvių pasitaikė protinę negalią turinčių asmenų darbai – šių amžius nebuvo ribojamas. Galime pasidžiaugti, kad šį konkursą šiais metais papuošė nemaža dalis neįgalių dienos centro „Viltis“ lankytojai. Žemėlapius kūrė 14 vaikų ir suaugusiųjų, o vienas jų net buvo išsiųstas į tarptautinį konkursą!

Konkurso organizatorė Lietuvoje Giedrė Beconytė dalinasi savo pastebėjimais, kad Lietuvos vaikų piešiniai yra dažnai ryškių spalvų, pozityvūs bei aiškiai perteikiantys socialines žinutes. G. Beconytė atkreipia dėmesį, kad net ir mažų vaikų piešiniai pasižymi šiomis savybėmis. Neslepia, kad Lietuvos vaikų piešiniai išsiskiriantys pasaulinėse parodose bei džiaugiasi, kad jaunieji menininkai nebijo perteikti savo meninių sugebėjimų – jie meniški, techniški ir „protingai“ kartografiški / geografiški. G. Beconytė pridūria „Mačius apie 7000 piešinių atrodo, kad nebeįmanomas sugalvoti naujų idėjų, bet kasmet jų atsiranda.“


Pritardami Giedrės Beconytės pasisakymui norime Jums pristatyti keletas piešinių, kuriais patys žavimės, o pakalbinti jaunieji autoriai leido pažvelgti į jų pasaulį – ne suaugusio ar studento akimis, bet mūsų kiek pamiršto vaiko akimis! Turėjome garbę pakalbinti 7 vaikus iš trijų amžiaus grupių. Gaila, bet šį kartą nepavyko apklausti mažiausiųjų, tik pasidžiaugėme jų margais pasauliais.

„Mano ateities pasaulis.“ aštuonmetę autorę Kotryną kalbina Roberta.

R:Kokia pagrindinė tavo piešinio žinutė ar mintis?
K: Mergaitė saugo planetą.

R: Kodėl pasirinkai piešti piešinį būtent tokia tema?
K: MERGAITĖ saugo planetą, nes aš pati esu mergaitė ir planetą reikia prižiūrėti.

R: Ar kas nors iš aplinkos padėjo sugalvoti temą ar pati ją pasirinkai?
K: Temą pasirinkau pati, bet apie aplinkosaugos problemas nemažai yra kalbama mokykloje. Turbūt dėl to, bet ir mano pačios noro prisidėti prie planetos išsaugojimo pasirinkau piešti šia tema.

R: Kokiais elementais stengeisi perteikti savo mintį (-is) piešinyje?
K: Kaip galite matyti piešinyje yra vaizduojama Lietuvos vėliava, nes pati gimiau ir augu Lietuvoje! O planetos išsaugojimas pas mane yra perteikiamas mėlyna spalva! Ar galite atspėti kodėl? Ogi todėl, kad ežerai yra mėlynos spalvos, o ežerai garuodami sudaro debesis iš kurių vėliau lyja, o lietus palaisto gamtą, kad ji ir toliau žaliuotų ir būtų graži!

R: Kokios spalvos tau asocijuojasi su teigiamais dalykais?
K: Su teigiamais dalykais asocijuojasi raudona spalva, todėl kai noriu ką nors gražaus ir gero nupiešti naudoju raudoną spalvą!

R: O kokia spalva tau labiausiai asocijuojasi su neigiamais ir blogais dalykais?
K: Su neigiamais dalykais labiausiai asocijuojasi juoda spalva.





K: Viktorija sakyk, kokia gi yra Tavo piešinio pagrindinė tema?
V: Kiekvienas turėtume nepamiršti rūpintis Žeme, kad ji būtų graži ir mums maloni.

K: Kodėl pasirinkai piešti būtent šia tema?
V: Nes reikia daugiau miškų, noriu, kad planeta būtų graži ir švari.

K: Ar kas nors iš aplinkos padėjo sugalvoti temą ar pati ją pasirinkai?
V: Važiuojant automobiliu mačiau kaip kirto medžius, o taip pat per televiziją yra rodomos žinios kaip jie yra kertami.

K: Kokios spalvos tau asocijuojasi su teigiamais dalykais?
V: Žalia, geltona, mėlyna.

K: Ar turi kokią nors žinutę, kurią norėtumei perduoti kiekvienam pamačiusiam Tavo piešinį?
V: Kad reikia saugoti Žemę, todėl nepamirškime rūšiuoti ir saugokime miškus nuo kirtimo.


Dešimtmetę „Ateities pasaulis priklauso nuo kiekvieno iš mūsų pastangų.“ autorę Viktoriją kalbino Karolina.
Roberta taip pat pakalbino ir dešimtmetę Živilę, kuri nupiešė „Būkime dori – saugokime žemę“.

R: Labas, Živile, ar galėtumei pristatyti kokia yra Tavo piešinio pagrindinė mintis?
K: Žmonės pereiną į geresnį pasaulį ir jį tobulina.

R: Kaip gi pasirinkai šią temą atskleisti savo piešinyje?
Ž: Man labai nepatinka kai žmonės šiukšlina, teršia ir nesirūpina gamta ir pasauliu ateinančioms kartoms. Dėl to pasirinkau piešti šia tema.

R: O ar pati sugalvojai kaip vaizduoti ar visgi šie tiek iš šono padėjo?
Ž: Mokykla kiek prisidėjo prie temo sugalvojimo, nes apie tai kalbame mokykloje, bet pagrindinę mintį ir kaip ji atrodys sugalvojau pati.

R: Kaip stengeisi perteikti savo pagrindinę piešinio mintį?
Ž: Savo mintis stengiausi perteikti spalvomis.

R: Matau, kad tavo piešinyje yra nemažai žalios spalvos, gal gali papasakoti ką ji simbolizuoja?
Ž: Geri dalykai, gerumas asocijuojasi su šviesiai žalia spalva. Kaip ir minėjau žmonės pereina į geresnį pasaulį, o aš jį matau žalią ir šviesų.

R: Supratau, o kokios spalvos tada simbolizuotų neigiamus dalykus?
Ž: Neigiamiems ir blogiems dalykams vaizduoti pasirenku naudoti juodą ir raudoną spalvas.





G: Lukai, ar galėtumei papasakoti kokia gi tema slepiasi šiame kosmiškame piešinyje?
L: Reikia saugoti Žemę, nes kažin ar kita tokia planeta bus. Šiuo metu Žemė yra vienintelė tokia, kurioje yra gyvybė, todėl turime ją saugoti.

G: Teisingos įžvalgos. Tačiau kodėl būtent pasirinkai piešti šia tema?
L: Pastebėjau, kad daug kas neprižiūri Žemės. Asmeniškai stengiuosi, kad būtų Žemėje geriau.

G: Gal atskleisi kaip gi stengiesi, kad visi gyventume geresnėje Žemėje?
L: Pagrinde stengiuosi neteršti ir jei išeina padedu ir kitais būdais.

G: Ar pats pasirinkai šią temą, o gal kažkas pakuždėjo?
L: Pats, nes kaip ir minėjau. Man rūpi Žemė ir noriu, kad mes visi joje gyventume gerai.

G: Lukai, atskleisk, kas gi yra šitas dėdė laikantis Žemę? Ar tai koks Dievas?
L: Ne, tai Gyvybė laiko Žemę.

G: Kaip įdomu! Šiame piešinyje nors Žemė yra labai maža, bet ji labai šviesi, ką tai reiškia?
L: Mokykloje pasiklausęs kaip pavaizduoti Žemę, mokytoja pasakė, kad Žemė yra šviesi. Todėl ir mano Žemė yra vaizduojama šviesi.

G: Na jei jau kalbame apie šviesumą, tai kokios spalvos Tau asocijuojasi su pozityvumu, gėrių ir gerumu?
L: Šviesios, kaip Žemės.

G: Bet matau, kad pas tave yra dar ir kitų planetų, tačiau jos nėra tokios šviesios, ar tai turi kokią nors priežastį?
L: Kitose planetose yra netinkamos sąlygos gyvybei, tai ten pavaizdavau ugnikalnius.

G: Na turbūt tai yra neigiama savybė, bet kartu Žemė išsiskiria savo unikalumu! Taigi kokios spalvos yra atskleidžiančios tas neigiamas temos dalelytes?
L: Raudona.

G: Jei dabar galėtumei visai šiai salei žmonių kažką pasakyti, ką gi pasakytumei?
L: Norėčiau, kad kiekvienam pamačiusiam mano piešinį priminti, kad saugotume Žemę.







Gabrielė pakalbino Luką, kuris noriai pasidalino savo piešinio „Vienintelė gyvybė“ realizavimo detalėmis.












Štai ir pradedame IV grupės – vyresnėlių interviu – „NELEISKIME PASAULIUI SUBYRĖTI“ autorė trylikametė Julija Teresė buvo kalbinama Kosto.

K: Tavo piešinys turi nemažai mitiškumo. Tačiau pasaulis byra – kodėl?
JT: Šiuo piešiniu siekiau parodyti aplinkosaugines/ekologines problemas ir įspėti žmones apie jų neigiamą poveikį Žemei ir mums visiems.

K: Tai gana rimta tema, džiugu ir žali, kad jauni asmens tuo domini. Tačiau kodėl būtent ją nusprendei pavaizduoti?
JT: Norėjau įspėti apie gręsiančias aplinkosaugines problemas, jei nebus imtasi priemonių. Taip pat, man yra svarbu, kad žmonės apskritai pastebėtų ir suprantu, kad tai labai svarbios problemos.

K: Visgi tai yra gana sudėtinga tema, ar pati ją sugalvojai, o gal kažkas padėjo ją sugalvoti ir realizuoti?
JT: Pati sugalvojau, bendrai domiuosi ir matau aplinkosaugines problemas.

K: Tavo piešinys turi daug elementų, ar yra kažkokie elementai, kurie labiau perteikia piešinio mintį?
JT: Stengiausi viską – spalvas ar grafines priemones - suderinti į vientisą vaizdą.

K: Tavo piešinyje yra nemažai įvairių spalvų. Tačiau tokios spalvos Tau asmeniškai asocijuojasi su teigiamais dalykais?
JT: Labiausiai su teigiamais dalykais asocijuojasi mėlyna spalva.

K: O jei reikėtų įvardinti kokia spalva labiausiai asocijuojasi su neigiamais dalykais, kokia tai spalva būtų?
JT: Raudona.






K: Matau, kad piešinyje yra vaizduojama viena aktualiausių temų pastarųjų metų kontekste. Tačiau gal galėtumei pakomentuoti kokia yra pagrindinė tema yra Tavo piešinyje?

MV: Karas yra baisu ir kenkia pasauliui.
K: Manau, kad kiekvienas su tuo sutiktume. Tačiau kodėl pasirinkai piešti šia tema?
MV: Karas yra gana nauja patirtis mano dar jauname gyvenime. Todėl norėjau šią patirtį ir viltis Ukrainai perteikti piešiniu.

K: Labai gerbtinas šis Tavo sprendimas, o ar pati sugalvojai šią patirtį perteikti, ar kas paskatino?
MV: Pastaruosius metu labai dažnai televizijoje yra kalbama apie Ukrainą, tai sakyčiau, kad televiziją ir perteikiamos žinios apie ją paskatino piešti piešinį šia tema.

K: Ką savo piešinyje įvardintumei kaip svarbiausiu akcentu karo temos perteikimui?
MV: Ukraina, jos ribos, tautinis simbolis ir vėliavos spalvos, kurias galime pamatyti ir Lietuvoje kalbant apie Ukrainą ir ją palaikant – mėlyna ir geltona.

K: Kaip sakei karas yra baisus, bet ir turi nemažai vilties Ukrainai. Kokiomis spalvomis tą viltį stengeisi perteikti?
MV: Mėlyna ir geltona spalvomis.

K: O kokiomis spalvomis, nebūtinai panaudotomis šiame piešinyje įvardintumei, kaip neigiamomis, perteikiančiomis karo baimę?
MV: Tamsūs atspalviai, juoda, ruda, tamsiai žalia, raudona.




Karolina kalbino penkiolikmetę Mariją Virginiją „Mano ateities pasaulis – be karo siaubo žmogui ir gamtai.“ piešinio autorę.










Ir pabaigai penkiolikmetės Hildės „Kelionės tikslas“ piešinio autorės interviu su Kostu.

K: Labai įdomus kūrinys – ypač pereinančio rėmelio spalvos rudu–juodi atspalviai – įdomu! Gal galėtumei pristatyti kiek kokia gi yra šio piešinio pagrindinė mintis?
H: Tai vidinis portretas. Kiekvienas esame skirtingi pasauliai, kurie sudaro šį didelį įvairiaspalvį pasaulį.

K: Tai labai įdomi įžvalga, gal net kiek netikėta. Tačiau ar temą paskatino kažkas iš aplinkinių, ar pačiai ji kilo?
H: Tiesa pasakius, mokykloje turėjome užduotį pavaizduoti savo vidinį pasaulį. Tačiau tada pagalvojau, kad mano vidinis pasaulis gali turėti savo žemėlapį, nes aš kaip ir kiekvienas esantis šioje salėje esame atskiri pasauliai!

K: Tavo pasaulį sudaro daug įvairių elementų, o ir kelionė Tavo viduje taip pat išsišakoja ir sudaro tokį savotišką, tik Tavo voratinklį – visgi kaip įvardintumei kokiomis priemonėmis bandei perteikti savo „Kelionės tikslą“?
H: Piešinyje yra žodžiai, jų nedaug, bet man ypatingai svarbūs, nes būtent jie perteikia mano kelionės tikslus ir lūkesčius jai.

K: Visgi kaip pastebėjau pradžioje labai įdomus yra rėmelio pasirinkimas – spalviniu tonu – ar yra kokios spalvos, kurios perteikia teigiamas emocijas, dalykus, kelionės tikslus ir lūkesčius?
H: Mėgstu saulėlydžius, o ir jų spalvos kurios yra įžvelgiamos rėmelyje – saulėlydžio raudonis, oranžinė - kelia asociacijas su teigiamais dalykais, todėl jos yra išskirtos!

K: Ar tada galima teigti, kad tamsūs į juodumą linkę atspalviai Tavo piešinyje perteikia neigiamas emocijas, dalykus ir kelionės tikslus?
H: Ne. Tiesą pasakius šiame „Kelionės tiksle“ nėra spalvų, kurios perteiktų neigiamas emocijas, nes kiekvienas tamsesnių spalvų paveiksliukas laukia kada nusispalvins saulėlydžio spalvomis!


Nors ir apklausėme tik mažą dalelytę jaunųjų menininkų, galime pastebėti, kad mūsų jaunajai kartai yra svarbus ne tik mūsų išorinis pasaulis, kurį skatina nepamiršti ir mus – neteršti, rūšiuoti ir kitais būdais leisti Žemei išlikti žaliai mūsų jaunajai kartai, bet ir kartai po jos. Tačiau taip pat jaunieji konkurso dalyviai skatina kiekvieną mūsų pažvelgti į mūsų vidinį pasaulį – mūsų „Kelionės tikslus“ ir pažvelgti į mūsų baimes, bei džiaugsmus. Mes gyvename vienintelėje planetoje, kuri pasižymi gyvybe, todėl tai vertinkime visai aspektais – vertinkite save ir aplinką aplink save.

Dar kartą dėkojame konkurso dalyviams už pokalbius apie piešinius ir laukiame žinių iš tarptautinio konkurso!